Hälsa för världen – vatten i centrum i Växjö

Någon kanske undrar vad FN:s klimatmål, världshälsa och en dricksvattenfontän i Växjös nya kommun och stationshus kan ha gemensamt? Svaret är Rotary.
Genom medlemmarna i Växjös fyra Rotaryklubbar kommer alla som besöker Växjös nya stationshus att kunna fylla på sina petflaskor och dricka ett gott och rent vatten från den dricksvattenfontän klubbarna skänkt som en gåva.
Invigningen av stationshuset och dricksvattenfontänen är planerad till mitten av augusti.
Rotaryklubbarna i Växjö gör det här för att manifestera vattnets betydelse för hälsa, hygien, miljö och liv. Vi är många rotarianer, också utanför Växjö, som jobbar ideellt i olika vattenprojekt (men också andra projekt) för att förbättra människors livsvillkor, sprida kunskap och inspirera. Allt enligt vårt grundmurade motto: Service above self.

Vatten är och förblir världens viktigaste livsmedel och naturresurs.
Och i Växjö kommun har vi berikats med ett kranvatten som anses vara ett av Sveriges bästa. Det gör ju inte saken sämre.

Vatten, hälsa och miljö i fokus för Rotary

Rent vatten är sannerligen inte alla förunnat i världen. Vi i Sverige har blivit bortskämda med att vi har ett gott och rent dricksvatten att hämta direkt ur kranen. Vi kan tillaga mat, tvätta oss och hålla god hygien. Men för drygt 2 miljarder människor på vår jord är det inte så. Barn tvingas till exempel att hämta orent dricksvatten från sjöar, floder och dammar. Av de miljontals barn som lever i ohälsosamma miljöer med dålig sanitet och skadliga utsläpp dör tusentals varje dag av just smutsigt vatten.
Rotary är i de här sammanhangen en viktig global organisation som bidrar till att göra skillnad.

Men hur hängde då Rotary och FN ihop?
Jo, upphovet till FN var en fredskonferens som brittiska rotarianer tog initiativ till i London 1942, där ministrar, diplomater och regeringsföreträdare från 21 länder deltog. Ett direkt resultat av konferensen blev bildandet av Unesco för global fred. Läs gärna mer om den dag vi har tillsammans. Klicka på länken så kommer du till Rotary Internationals webbplats.  https://www.rotary.org/en/un-day